Klamka zapadła. Okaziciel Lewiatana i frisco. pl przejmuje sieć Mila. Wykłada grube miliony

Dom - Gielda - Klamka zapadła. Okaziciel Lewiatana i frisco. pl przejmuje sieć Mila. Wykłada grube miliony

27.07.2019-339 widoki -Gielda

Eurocash kupuje sieć Mila

W pod koniec lata rynek z euforią przyjął informacje, że Eurocash, właściciel m. in. Delikatesów Środku, Lewiatana i sieci aukcji "abc", Inmedio, czy frisco. pl może przejąć supermarkety Mila. Dziś doniesienia te stały się faktem. Cena transakcji została ustalona dzięki 350 mln zł, obok czym kwota ta odrzucić obejmuje wybranych nieruchomości, które również zostaną kupione. Przejęcie sieci Mila uzależnione wydaje się być m. in. od pozytywnej decyzji UOKiK.

- Przejęcie kontroli nad siecią Mila stanowi kolejny element polityki akwizycyjnej Eurocash. Podobnie jak przejęcie sieci aukcji Eko, transakcja zakupu Mila, umożliwia dalszy rozwój Grupy poprzez wzmocnienie kompetencji przy prowadzeniu sprzedaży detalicznej oraz możliwości logistycznych pozwalających w poprawę konkurencyjności klientów Grupy Eurocash i w ostateczności potencjalny wzrost przychodów spółki – czytamy w komunikacie.

Mila łakomym kąskiem

Od stycznia 2015 roku, po całościowym rebrandingu, sieć Mila rozpoczęła samodzielną działalność. Przedtem była to część Stajnie Polomarket. Sieć Mila operuje w formie supermarketów proximity (tj. sklepy zlokalizowane przy pobliżu miejsca zamieszkania albo pracy). Na koniec 2016 roku funkcjonowało 188 placówek.

Sprzedaż sieci Mila w 2016 roku kalendarzowego wyniosła 1, 49 mld zł, an EBITDA - ok. 4, 8 mln zł. Spółka zatrudnia 5, 4 tysiąca pracowników. Najwięcej sklepów Mila wydaje się w województwach kujawsko-pomorskim, mazowieckim, łódzkim, lubuskim, wielkopolskim, świętokrzyskim oraz śląskim.

- Inwestujemy w rozwój, ponieważ chcemy wykorzystać bardzo porządną koniunkturę w segmencie proximity, który w kolejnych latach wg prognoz rynkowych stanie się rosnąć średnio 8, pięć proc. rocznie. Moment w zmiany jest dobry także dzięki sprzyjającemu otoczeniu makroekonomicznemu. Płace rosną, a bezrobocie maleje – przekonywał w ostatnim czasie prezes spółki Artur Góralczyk.

W ramach przeprowadzonego remodelingu sieć supermarketów Mila stworzyła ponad sześćdziesiąt przedmiotów marki własnej w kilkunastu kategoriach.

- Przy 2017 roku liczba pozycji zwiększy się niemal podwójnie. Marki własne charakteryzują się wyższymi marżami, dlatego podawane zmiany powinny pozytywnie przełożyć się na wyniki spółki - prognozuje Góralczyk.

Eurocash w podatkowych tarapatach

Eurocash zarządza sieciami franczyzowym. Korporacja notowana jest na GPW od 2005 roku. Dzięki koniec grudnia 2016 r. sieć handlu hurtowego stajnie obejmowała 190 hurtowni Cash & Carry, do internecie Delikatesów Centrum należało 1086 supermarketów, natomiast sieć "abc" obejmowała 8605 lokalnych sklepików spożywczych. W sieciach franczyzowych i partnerskich Eurocash Rozprowadzanie zrzeszonych było 4750 aukcji.

W drugim kwartale tego roku firma pokazała fatalne wyniki. W innym tego roku Eurocash zanotował niemal 63 mln złotych straty netto, gdy rok temu zarobił na czysto 52, 5 mln zł. Spółka uważa, że pozostała oszukana przez podmioty zewnętrzne uczestniczące w mechanizmie wyłudzania VAT. W rezultacie jest ryzyko, że Eurocash zostanie musiał zwrócić skarbowi was aż 121, 5 mln zł.

W raporcie kwartalnym zarząd Eurocash uspokaja inwestorów, tłumacząc, że należność potencjalnego zobowiązania w podatku VAT nie wpłynie na możliwość prowadzenia normalnej funkcjonowania. Zagrożona nie jest też polityka dywidendowa. Ale wyniki finansowe spółki będą obciążone i to znacząco, czego przedsmak już można stało poznać w drugim trymestrze.

Dość powiedzieć, hdy gdyby nie kwota, jaką Eurocash wpłacił do urzędu skarbowego z tytułu potencjalnego zobowiązania VAT (96 mln zł), to jego zysk netto w kolejnym kwartale wyniósłby prawie 53 mln zł i byłby na zbliżonym poziomie jak przed rokiem.

Związane z