Holenderskie poldery to odrzucić Mazowsze. Minister o kosztach budowy autostrad

Dom - Z kraju - Holenderskie poldery to odrzucić Mazowsze. Minister o kosztach budowy autostrad

20.06.2019-92 widoki -Z kraju

Andrzej Adamczyk o koszcie wybudowania autostrad w Polsce

Średni koszt jednego kilometra autostrady w Polsce w czasach 2007-2013 był bliski średniej europejskiej - wynika wraz z raportu sporządzonego przez kompanię PwC. - Budowaliśmy najdroższe autostrady na starym kontynencie w porównaniu do realnych uwarunkowań zewnętrznych - dowodził w TVN24 BiS Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.

W środę Adamczyk, reasumując w Sejmie działalność własnych poprzedników z koalicji PO-PSL, zwrócił uwagę, że struktura jednego kilometra dróg rodzimych i autostrad kosztowała w naszym kraju na koniec 2012 roku kalendarzowego ok. 10 mln euro. - To najdrożej po Europie - podkreślał.

Rząd analizuje program budowy dróg. "Brakuje pieniędzy"

Jak jednak wynika spośród raportu "Budowa dróg przy Polsce. Fakty i legendy, doświadczenia i perspektywy", obejmującego lata 2007-2013, który przygotowała dla GDDKiA renomowana firma doradcza PwC, minister przemija się z prawdą. Faktem jest, że cena zbyt budowę 1 km drogi w Polsce do najniższych nie należy, ale znacznie nie jest najwyższa w Europie. Co więcej, stawka oscyluje wokół średniej unijnej.

Według wyliczeń PwC średni koszt budowy 1 km kosztowny w Europie to dziewięć, 4 mln euro. Jednakże, koszt budowy 1 kilometrów autostrady w Polsce przy badanym okresie wynosił dziewięć, 61 mln euro (według kursu NBP z poranka 14 września 2012, jednej euro = 4, 0584 zł).

Adamczyk powtórzył dzisiaj w TVN24 Dwa razy to, co mówił wczoraj z trybuny sejmowej. - Do 2012 roku włączając w naszym kraju budowano autostrady zbytnio 10 mln euro zbyt kilometr. W Niemczech konstrukcja kilometra kosztowała 8, trzy mln euro, a w tym miejscu robocizna, sprzęt i surowce są droższe niż przy naszym kraju - podkreślał w programie "Bilans".

Jak dodał, w Słowenii, która budowała kilometr autostrady za 7, 3 mln euro, "dochód na łepetynę mieszkańca i średnia płaca jest bardzo podobna do polskiej".

Źródło: tvn24 Koszt budowy 1 km autostrady poza krajem jak i również w Polsce

Inne warunki

Autostradami Nasze państwo będzie stała. "Jesteśmy na półmetku"

Wyliczenia PwC po trosze potwierdzają słowa ministra Adamczyka. Faktycznie taniej budowano m. in. w Niemczech bądź na Słowenii. Jednak struktura dróg jest wciąż wiele droższa w Holandii, Norwegii i Austrii.

Adamczyk zwrócił jednak uwagę, że w tych krajach panują odmienne warunki geologiczne. - Bądź holenderskie poldery (płaskie, depresyjne obszary, zabezpieczane przed zalaniem i stale osuszane a mianowicie red. ), które wymagają budowy autostrad na kaskadach i na specjalnie wzmacnianych podłożach są podobne do przestrzeni, na której budowana jest autostrada A4 między Krakowem, Rzeszowem a granicą państwa? Czy w Norwegii, których autostrady opierają się na tunelach i wysokich estakadach są takie tylko warunki jak na Mazowszu, gdzie była budowana autostrada A2? Czy w Austrii porównywalne są warunki budowy jakim sposobem autostrady A1 pomiędzy Pyrzowicami, Górnym Śląskiem a granicą państwa? - pytał minister.

Adamczyk podkreślał, iż Polska budowała najdroższe autostrady w Europie w porównaniu do "realnych uwarunkowań zewnętrznych".

Związane z