Polskie superlotnisko. Morawiecki o lokalizacji centralnego portu

Dom - Z kraju - Polskie superlotnisko. Morawiecki o lokalizacji centralnego portu

06.07.2019-55 widoki -Z kraju

Centralny Port Komunikacyjny. Decyzja o lokalizacji we wrześniu

We wrześniu powinna zapaść decyzja o tym, gdzie powstanie Centralny Przystań Komunikacyjny (CPK) - mówi wicepremier Mateusz Morawiecki. Dodał, że prowadzone są rozmowy z potencjalnymi inwestorami owego przedsięwzięcia, w tym między innymi z Chińczykami i Amerykanami.

- Tok idzie pełną parą. We wrześniu może już okazać się znana lokalizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego, najpóźniej w tymże roku ją poznamy a mianowicie powiedział wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

"Centralny Port Komunikacyjny kluczowym projektem infrastrukturalnym"

Jak podkreślił, projekt CPK związany jest z szeregiem prac legislacyjnych.

Rozmowy spośród inwestorami

- Prowadzimy już rozmowy z inwestorami, które są trudnymi rozmowami, gdyż dotyczą bardzo skomplikowanego projektu. Rozmawiamy z Chińczykami, Amerykanami, przedsiębiorstwami z Zachodniej Świata - powiedział. Dodał, hdy podczas środowej wizyty po Londynie także ten temat był poruszany z inwestorami.

Morawiecki podkreślił, iż po wyborze lokalizacji CPK, podejmowane będą kolejne wybory, w tym m. in. związane z wyborem dostawców.

- Chcemy jak na przykład najszybciej ruszyć z tę inwestycją - podkreślił wicepremier.

Kluczowa decyzja

W ocenie Morawieckiego, projekt Kierowniczego Portu Komunikacyjnego jest "kluczową decyzją infrastrukturalną w najbliższych 10 latach".

Wicepremier w lipcu pytany na temat koszty powstania CPK, powiedział, że "najbardziej optymistyczne obliczenia mówią o 20-22 mld zł".

Struktura potrwa 10 lat i pochłonie gigantyczne pieniądze. Kierowniczy port ma być "czymś więcej"

- Zakładamy konserwatywnie 30, 33, 35 mld zł rozłożone na wiele lat, również z udziałem inwestorów prywatnych. Chcemy tu współpracować z dużymi dostawcami, wykonawcami takie projektów - być może amerykańskimi, okazać się może chińskimi, ale także zachodnioeuropejskimi. I z udziałem naszych wykonawców. Chcemy niesłychanie wyraźnie zaznaczyć obecność własnych wykonawców w tym planie - mówił wówczas.

Po co lotnisko?

Jednym z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina - najogromniejszy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości. Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12, 8 mln transportowanych osób, a w tym r. - według szacunków a mianowicie ma to być 14 mln. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina to 20 mln jednostek rocznie.

Z danych empirycznych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że polskie porty lotnicze w ubiegłym roku obsłużyły blisko 34 mln transportowanych osób - o 12 proc. więcej niż w 2015 r. Według prognoz, przy roku 2030 będzie to 60 mln podróżnych.

W środę ULC poinformował, że przewozy pasażerskie w pierwszym kwartale tego r. w Polsce zwiększyły się o 17 proc. w zestawieniu z z analogicznym okresem 2016 roku. Wzrosła zarówno liczba pasażerów, jak i czynności lotniczych.

Pełnomocnikiem rządu ds. CPK jest Mikołaj Wild.

Polskie porty lotnicze

Związane z